Skuteczna nauka przez porcjowanie, czyli chunking

Skuteczna nauka przez porcjowanie, czyli chunking

Jednym z błędów popełnianych podczas nauki jest próba zapamiętywania nowych informacji bez brania pod uwagę tych, które już znamy. W konsekwencji ich utrwalanie trwa dużo dłużej i jest mniej skuteczne. Dlatego dzisiaj opowiem Wam o tym, czym jest chunking.

Chunking, czyli co?

Angielski rzeczownik “chunk” przetłumaczymy na język polski jako “kawałek.”  Natomiast najlepszym odpowiednikiem “chunking” będzie “dzielenie na kawałki,” czyli “porcjowanie.”

Chunking to proces, w którym pojedyncze informacje rozbijane są na mniejsze, a następnie segreguje się w większe grupy połączone ze sobą np. znaczeniem albo odnoszące się do tego samego zagadnienia. Jeśli zaś odnosimy go do pamięci długotrwałej, porcjowanie oznacza przyporządkowywanie nowych informacji do tych poznanych wcześniej. Ponownie tworzymy porcje, ale tym razem z tego, co już wiemy i z tego, czego właśnie się dowiadujemy.

Jakie są zalety porcjowania?

Początkowo używano go przede wszystkim do zatrzymywania większej ilości informacji w pamięci podręcznej. Jak podaje wiele źródeł, pamięć krótkotrwała w naszym mózgu może pomieść jednorazowo ok. 7 elementów. Choć ta liczba się waha i zmienia wraz z nowymi badaniami, nadal pozostaje bardzo ograniczona. Co oznacza to dla nas? Przede wszystkim to, że nie jesteśmy w stanie utrzymać wszystkiego w pamięci krótkotrwałej, dlatego lepiej jest pogrupować informacje w większe porcje. Zamiast 10 małych elementów do zapamiętania będzie jeden duży.

Po tekście George’a Millera z 1956 roku, chunking coraz częściej rozumie się właśnie jako grupowanie, a także przyporządkowywanie nowych informacji do tych, które już mamy. Porcjowanie ma w tym wypadku wpływ na pamięć długotrwałą. Kiedy uczymy się nowych rzeczy łącząc je z tymi, które już znamy szybciej je zapamiętujemy. Ich związek z wcześniej poznanymi informacjami powoduje, że nie są one dla mózgu aż tak nieznane. Co więcej, pozwala to na utrwalenie “starej” wiedzy, ponieważ okazuje się ona potrzebna, a co za tym idzie, jej przetrzymywanie w mózgu nadal jest potrzebne.

Porcjowanie w praktyce

Wiesz już, czym jest chunking i dlaczego warto wprowadzić go do codziennej nauki. Teraz czas na kilka przykładów wykorzystania go w praktyce.

W nauce języków porcjowanie wykorzystujemy często nie zdając sobie z tego sprawy. Kiedy? Podczas nauki nowych czasów – zależności między nimi, analogii w odmianie i różnic w użyciu. Nauka słownictwa również powinna odbywać się przy pomocy porcjowania. Łącz słowa w synonimy, szukaj antonimów, dobieraj je w grupy opisujące podobne zjawisko itp.

W przedmiotach humanistycznych takich, jak historia sprawdzi się to przede wszystkim do łączenia faktów. Zamiast zapamiętywać kolejno nowe informacje, lepiej znaleźć związek między poszczególnymi wydarzeniami. Mogą to być wcześniej poznane przyczyny i skutki albo osoba władcy czy dowódcy. Często mówi się, że historia kołem się toczy, dlatego warto poszukać analogii pomiędzy różnymi zdarzeniami, faktami.

przedmiotach ścisłych również nie brakuje okazji do wykorzystania porcjowania w praktyce. Wszystkie zjawiska chemiczne i fizyczne nie dzieją się w oderwaniu od innych. Jedne wpływają na drugie, mają te siły składowe, mechanizmy itd. Podobnie z biologią czy przedmiotami medycznymi itp. Nauka każdej rzeczy z osobna na pewno będzie bardziej uciążliwa niż łączenie na przykład wiedzy anatomicznej z histologiczną. W ten osób osoba, która się uczy, będzie mieć szersze pojęcie o danej dziedzinie. Co więcej, dzięki logicznym związkom pomiędzy poszczególnymi elementami wiedzy, nie będą one od siebie oderwane.

Na koniec nie pozostaje mi nic innego niż życzyć Ci owocnego porcjowania podczas nauki, bo na pewno przyniesie Ci to wiele korzyści!

 

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *