Jak wykorzystywać fiszki w nauce gramatyki?

,

Fiszek nikomu przedstawiać nie trzeba i pewnie wielu z Was często ich używa podczas nauki języków obcych. Dzisiaj mam dla Was nieco inne zastosowanie popularnych fiszek – zamiast nauki słownictwa, poćwiczymy gramatykę!

Fiszki w nauce gramatyki są rzadko używane przede wszystkim dlatego, że wiele aspektów gramatyki trzeba po prostu wyćwiczyć. Wszystko przychodzi z czasem i naszym zaawansowaniem w znajomości danego języka. Jednak jest wiele rzeczy, które trzeba wykuć na pamięć. Natomiast jestem przeciwniczką biernego czytania tekstu i zaklinania rzeczywistości, żeby coś zostało nam w głowie. Z czytanego tekstu zapamiętujemy ok. 10% informacji – to zdecydowanie za mało, żeby zaliczyć kolokwium na 60 😉

Jestem zwolenniczką rozwiązań sprytnych – jednym z nich są właśnie fiszki, w których nie tylko uczymy się podczas odwracania karteczek i samo-odpytywania się, ale już podczas ich przygotowywania i przepisywania zagadnień.

Możemy je wykorzystać do:

  • nauki odmiany czasowników

Z jednej strony piszemy czasownik (po polsku lub w języku obcym), a z drugiej odmianę przez wszystkie osoby. Czytając z książki czy z kserówki nie wiedzielibyście, ile już zostało Wam w głowie. Tutaj możecie odkładać na jedną stertkę to, co już wiecie, a na drugą to, co jeszcze musi powtórzyć. Wszystko jest jasne, klarowne i bezlitosne, jeśli pamiętacie niewiele.

  • nauki czasów

Z jednej strony piszemy dany czas, a z drugiej w zależności od potrzeb albo końcówki czasowników w tym czasie, albo kiedy go używamy, albo charakterystyczne zwroty. Najlepiej jest podać sobie w nawiasie na pierwszej stronie, ile zastosowań czy zwrotów mamy wymienić. Przy okazji zapamiętacie, ile rozwiązań powinniście znaleźć na kolokwium.

  • nauki gramatyki opisowej

Kiedy uczymy się różnych funkcji danej części i ich rozpoznawania w zdaniach, z powodzeniem możemy to ćwiczyć na fiszkach. Z jednej strony piszemy nazwę danej cechy, a z drugiej przykład zdania, w którym część mowy ma daną cechę. Możecie wówczas sprawdzać się na dwa sposoby – zgadując, jaką cechę mamy w danym zdaniu albo szukając zdań pokazujących dany walor.

  • nauki zwrotów

Jednym z elementów gramatyki, który, moim zdaniem, wymaga po prostu wbicia sobie do głowy są spójniki. W języku francuskim mamy ich do wyboru, do koloru i każdy z nich ma określoną sytuację, w której możemy do użyć. To właśnie podczas nauki do ostatniego kolokwium odkryłam zastosowanie fiszek w gramatyce. Z jednej strony karteczki pisałam, co wprowadza dany spójnik np. przyczynę i sytuację, w której go używamy np. pisma oficjalne. Natomiast z drugiej strony zapisujemy przykładowe zwroty. I ponowie możemy używać tej fiszki do sprawdzania się na dwa sposoby – do czego używamy danego spójnika albo wymieniamy zwroty używane w danej sytuacji.

Papierowe czy w aplikacji?

Jak już wspomniałam na początku, uczymy się już podczas samego przygotowywania fiszek, czyli do przepisywania ich. W językach, w których występują akcenty nad poszczególnymi literami, szczególnie dużo zapamiętujemy podczas przepisywania ręcznie. Pisanie na ekranie czy klawiaturze takich właściwości nie ma. Dodatkowo włączenie telefonu do fiszek to bardzo prosta droga do spędzenia kilku godzin na insta 😉

Zaletą fiszek jest też to, że zajmują mało miejsca i możemy je schować do kieszeni, żeby później w metrze czy autobusie powtarzać informacje. Dlatego niekoniecznie muszę być one w wersji na telefon, żeby zawsze mieć je pod ręką.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *