Moja organizacja notatek podczas zdalnego studiowania

Moja organizacja notatek podczas zdalnego studiowania

Zdalne nauczanie niewiele zmieniło w moim sposobie prowadzenia notatek. Nadal większość z nich robię tradycyjnie na papierze z niewielkim wsparciem komputerowym. W dzisiejszym wpisie opowiadam czym, gdzie i jak robię notatki na studiach magisterskich.

Czego używam do robienia notatek?

Czym piszę?

Punkt pierwszy dzisiejszego wpisu to odpowiedź na pytanie, czego używam do robienia notatek. Niestety dla mojego portfela i miejsca na biurku uwielbiam artykuły papiernicze: notesy, karteczki, długopisy, flamastry itp., dlatego akcesoriów mi nie brakuje. Nie są one oczywiście niezbędne, ale umilają mi czas spędzony na nauce.

Główny tekst notatek zapisuję czarnym piórem, bo choć atrament rozmazuje się pod wpływem zakreślaczy, zdecydowanie wygodniej mi się nim pisze. W moich notatkach nie brakuje kolorów (-> Kolory a efektywna nauka). Do nagłówków używam kolorowych brushpenów firmy Tombow i Pentel. Ważne informacje zaznaczam zakreślaczami z Biedronki, Flying Tiger i firmy Toru (te są pastelowe). Moim głównym sposobem robienia notatek jest wypisywanie informacji w punktach, dlatego dobrze sprawdzają mi się flamastry z końcówką robiącą kropki firmy Clean Dot i ich zdecydowanie tańsze odpowiedniki z Action. Najrzadziej sięgam po cienkopisy, bo jakoś minęła mi faza na ich używanie 😉

Gdzie robię notatki?

Mimo kilku podejść do notatek pisanych na komputerze, pozostaję w teamie notatki analogowe (-> Notatki na komputerze – wady i zalety). Nawet na Erasmusie przygotowując się do egzaminów, pisałam na kartkach, których potem po prostu nie zabrałam ze sobą do Polski (-> Notatki na Erasmusie).

Z zeszytów nie korzystam już od połowy liceum, kiedy zaczęłam prowadzić notatki na pojedynczych kartkach, wtedy jeszcze w kratkę. Obecnie stawiam na czysty papier. Lubię pisać notatki tylko na jednej ze stron, tak jest dla mnie najwygodniej. Materiały do nauki przygotowuję więc na wcześniej zadrukowanych kartkach, których już nie potrzebuję. Dzięki temu papier się nie marnuje, a ja mogę mi tak, jak lubię najbardziej.

Oczywiście część materiałów trzymam też w wersji elektronicznej, żeby uniknąć drukowania ćwiczeń, odpowiedzi na pytania, które opracowujemy podczas zajęć. Przed zbliżającą się sesją przerobię je jeszcze raz i wypełniając ćwiczenia, powtórzę informacje.

Jak przechowuję materiały?

Notatki papierowe

Wszystko, co jest na papierze, trzymam w dwóch segregatorach: jednym na bieżące materiały i drugim na te, z których napisałam już egzamin/zaliczenie. Każdy przedmiot ma przynajmniej jedną swoją koszulkę z okładką z wydrukowanego organizera notatek. Dzięki temu wiem, gdzie szukać potrzebnych w danym momencie rzeczy oraz na jakim etapie jest przygotowanie materiałów.

W drugim segregatorze, w którym trzymam materiały z całych studiów magisterskich stosuję podział na poszczególne lata i semestry. Jeśli z jednego przedmiotu uzbierałam więcej niż jedną koszulkę materiałów, oddzielam go od pozostałych kolorową przekładką.

Notatki w wersji digitalowej

Nie wiem, jak to wygląda u Ciebie, ale u mnie chaos w plikach robi się w 3 sekundy. Dlatego też pilnuję, żeby do tego nie dopuścić. Wszystkie materiały trzymam w dokładnie opisanych folderach. Hierarchia plików wygląda tak: folder Studia -> folder Licencjat/Magisterka -> folder każdego roku studiów -> folder każdego semestru studiów -> folder każdego przedmiotu. W niektórych przypadkach pojawia się też kilka folderów dotyczących danego przedmiotu, ale zdarza się to często. Taka organizacja dokumentów pozwala mi w kilku kliknięciach znaleźć niezbędny plik.

Jak robię notatki?

Wielokrotnie pisałam Wam tutaj, w jaki sposób skutecznie robić notatki (-> Jak robić notatki, które pomagają w nauce?), dlatego w tym tekście tylko przypomnę cztery ważne zasady:

  1. rób notatki – nie przepisuj prezentacji słowo w słowo, przerabiaj w głowie informacje na podstawie których przygotowujesz notatki
  2. wybieraj tylko istotne informacje – pamiętaj, że przygotowujesz notatki, które szykują Cię do egzaminu/zaliczenia, a nie transkrypcję wykładu
  3. nie pisz ciągłego tekstu – wypisuj informacje w punktach, na schematach, diagramach, wykresach itp.; używaj strzałek i innych symboli
  4. nie przesadź z formą, stawiaj na treść – ja robię notatki na kolorowo, ale nie mam w nich milionów ozdobników ani bardzo skomplikowanych nagłówków, bo szkoda mi na to czasu.

Powyższymi zasadami kieruję się zawsze podczas robienia notatek. Pozwalają mi one na oszczędność czasu zarówno podczas ich przygotowywania, jak i w trakcie nauki.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *